Strona główna
Miasta dla ludzi prenumerata wyszukiwarka facebook
reklama

1 '2019







Miasta dla ludzi






Oferta dla Architekta

Oferta dla Architekta



 

newsboard

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o edukacji architektonicznej, ale boicie się zapytać…

 

„Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o edukacji architektonicznej, ale boicie się zapytać” — to temat, którym otwieramy kolejny, 2019 rok. Swoją drogą, czy wiecie, że jest to już dwudziesty siódmy rok istnienia A&B? Duma przeplata się z niedowierzaniem, że wychowało się na nas i wyedukowało jedno pokolenie Czytelników. A&B zawsze miało wpisaną w statut misję edukacyjną — w tym celu niemal przed dekadą stworzyliśmy AKADEMIĘ A&B, w ramach której organizujemy wykłady, spotkania, warsztaty i nagradzamy najlepsze dyplomy studenckie.

Wracając jednak do tematu numeru, z jednej strony poświęciliśmy go najciekawszym realizacjom architektonicznym o funkcji edukacyjnej, z drugiej — problemowi edukacji architektonicznej w Polsce i za granicą. W 1919 roku, czyli dokładnie sto lat temu Walter Gropius powołał w Weimarze legendarną szkołę — Bauhaus, która zrewolucjonizowała model nauczania architektury na świecie. Sposób edukacji w oparciu o klasy mistrzowskie do dzisiaj znajduje wiernych naśladowców na uczelniach państwowych i prywatnych. Bauhaus to sto lat tradycji i nowoczesności jednocześnie.

W numerze styczniowym A&B pokazaliśmy więc najciekawsze wydziały architektury w Polsce i z tego przeglądu wyłania się sformalizowany system kształcenia architektów w naszym kraju. Zastanawiamy się, czego uczą, a czego nie uczą polskie szkoły architektury. Zastanawiamy się też, czy w kształceniu architektonicznym potrzebna jest zmiana paradygmatów z uczenia przede wszystkim warsztatu na ćwiczeniach z projektowania na edukację nakierowaną na interdyscyplinarny i społeczny wymiar architektury. W końcu, zastanawiamy się też nad rolą nauczania architektury w edukacji powszechnej — jakie są z tego korzyści, wszyscy wiemy, przyglądając się chociażby Skandynawii.

Dobrej, przemyślanej edukacji życzymy więc Wam i sobie w nowym roku!

 

główne prezentacje


Instytut Nauki i Technologii w Skołkowie

Herzog & de Meuron

Historia przemysłu pokazała, że niekiedy niewielkie i niepozorne wsie, miejscowości i miasteczka potrafią się przerodzić w potężne kompleksy produkcyjne. Pierwsze oficjalne informacje na temat utworzenia „z niczego” pod Moskwą nowoczesnego kompleksu technologiczno-naukowego pochodzą z końca 2009 roku, kiedy to ówczesny prezydent Dmitrij Miedwiediew zapowiedział utworzenie nowej osady, zapożyczającej zresztą nazwę od położonej niedaleko wsi, w formie przywołującej na myśl miasto satelitę, wspomagane znacznie przetworzoną ideologią i o zupełnie niesypialnianej, lecz rozbudowanej i w sensie ogólnym kompletnej funkcji. Choć tak ambitny projekt, określany niekiedy jako „rosyjska Dolina Krzemowa”, jak mogłoby się wydawać, potrzebuje długiego okresu inkubacji, szczególnie w obliczu niezbyt ciepłego przyjęcia przez media, przejście do konkretów nastąpiło dość szybko.
 
Väre Building

Verstas Architects

W 2018 roku, w miejscu szczególnym w Finlandii, powstał nowy budynek uniwersytecki — Väre Building autorstwa pracowni Verstas Architects. Architekci nie mieli łatwego zadania — kampus Otaniemi, którego częścią jest nowa realizacja, siedemdziesiąt lat wcześniej projektował Alvar Aalto, a swój wkład w to miejsce mieli także inni znani i cenieni fińscy architekci połowy XX wieku. Studio projektowe Verstas zmierzyło się z kontekstem, modernistyczną historią miejsca oraz filozofią projektantów i zaproponowali nowe rozwiązanie. Jaki jest efekt tych zmagań? Zdecydowanie warto się z nim zapoznać.
 
The Beecroft Building

Hawkins\Brown Architects

Uniwersytet Oksfordzki to najstarszy uniwersytet w Wielkiej Brytanii, działa od 1167 roku; wraz z inną brytyjską uczelnią, Uniwersytetem w Cambridge, jest uważany za najlepszy na świecie. W licznych rankingach uczelni wyższych pozostawia w tyle wiele innych cenionych ośrodków akademickich. Na swoją markę pracuje od wieków, a w jego murach uczyło się wielu przyszłych laureatów Nagrody Nobla i przywódców państw. Angielskie uniwersytety kojarzą się głównie z kampusami pokrytymi dywanami z idealnie przyciętej trawy oraz strzelistymi neogotyckimi budynkami, jednak The Beecroft autorstwa Hawkins\Brown Architects nawet nie próbuje się przypasować do takiego stereotypu czy naśladować minione epoki.
 
cykle A&B

   
Powszechna edukacja architektoniczna

Dorota Wantuch-Matla

W rozmowach o jakości współczesnej zabudowy i przestrzeni publicznej polskich miast i miasteczek oraz wynikającej z nich krytyce, przewija się niekiedy zarzut braku powszechnej świadomości i choćby podstawowej wiedzy na temat architektury i procesów zachodzących w środowisku zbudowanym. Finalnie pojawia się często konkluzja, że tę sytuację można byłoby zmienić poprzez powszechną edukację architektoniczną, a kropką nad „i” w dyskusji bywa stwierdzenie, że przecież w krajach zachodnich ponoć o architekturze uczą się najmłodsi, a już najlepiej ten nurt edukacji rozwija się w krajach skandynawskich. Rzeczywiście, w Skandynawii, ale także w Finlandii tzw. edukacja architektoniczna ma się dobrze i bez wątpienia warto spoglądać w tamtym kierunku, poszukując inspiracji do działań na rodzimym gruncie. Po pierwsze jednak, warto doprecyzować słownik pojęciowy w tym zakresie, po drugie — przyjrzeć się sposobom wdrażania tego rodzaju edukacji, a ponadto rozszerzyć swoje pole widzenia, bo „edukacja architektoniczna” dziś to już nie tylko Szwecja, Norwegia i Dania, ale wiele innych krajów europejskich i nie tylko, w których jej idea stopniowo nabiera większego znaczenia.
 
Wszystko, co chcielibyście wiedzieć…

wydziały architektury czterech polskich uczelni

Przedstawiamy cztery wydziały architektury czterech polskich uczelni, funkcjonujące w czterech polskich miastach. Każdy z nich przedstawia pokrótce swoją historię, swój model edukacyjny czy przewidywane kompetencje, z jakimi absolwent idzie w świat. Zastanawiamy się też, jakie miejsce w programie kształcenia zajmuje nauczanie przez doświadczenie i wiedzę praktyczną — bo to w dzisiejszych czasach wydaje się najważniejsze w późniejszej praktyce zawodowej. Każdy wydział ma na to swój pomysł — jaki? Warto sprawdzić, wczytując się w kolejne strony.
 

podgląd numeru